
Brouwerij De Zwaan
met smaak gebrouwen, met karakter geleverd
Brouwerij De Zwaan is al 25 jaar een vaste waarde in het Nederlandse bierlandschap. Wat in 2000 begon in de garage van oprichter Bram de Zwaan in Zutphen, is inmiddels uitgegroeid tot een bruisend bedrijf met zo’n 200 medewerkers, zes vaste speciaalbieren, een eigen winkel en afzet door heel Europa.
Onze bieren worden met vakmanschap en liefde gebrouwen. Geen poespas, geen trucjes - gewoon goed bier met karakter. Nederland is nog altijd onze grootste afzetmarkt, maar ook in België, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en Tsjechië weten steeds meer mensen ons bier te waarderen. Onze jaarlijkse omzet ligt rond de €35 miljoen.
​
Van garage tot Europese speler
Oprichter Bram de Zwaan (51) is het gezicht van de brouwerij. Hij begon als hobbybrouwer en werd ondernemer uit passie. Zijn aanpak is altijd persoonlijk en no-nonsense gebleven. Bram gelooft in goed vakmanschap, korte lijnen en een sterke band met zowel medewerkers als klanten.
Door de jaren heen groeide De Zwaan hard. Wat begon als een lokale brouwerij is nu een middelgrote speler met een eigen distributie, webshop, proeflokaal en een sterk merk. Maar groei brengt ook uitdagingen met zich mee.​

Op een kruispunt
De markt verandert snel. Er is meer concurrentie dan ooit. Jonge, hippe brouwers schieten uit de grond, en de klant verwacht steeds meer: een sterk verhaal, een strakke webshop, en een organisatie die meebeweegt.Wij staan op een kruispunt. Hoe blijven we trouw aan wie we zijn, ambachtelijk, toegankelijk, eigenzinnig, terwijl we tegelijkertijd digitaliseren, professionaliseren en klaar zijn voor de volgende generatie?​
Onze cultuur
Bij Brouwerij De Zwaan draait het om mensen. De sfeer is informeel en betrokken. Veel collega’s werken hier al jaren, en nieuwe medewerkers worden hartelijk ontvangen - al missen we soms wat structuur. Onze afdelingen (productie, verkoop, marketing, horeca, logistiek en support) draaien goed, maar kunnen beter samenwerken. Onboarding? Die is nog nét zo ambachtelijk als ons bier - en dat mag wel wat strakker.We geloven in de kracht van vakmanschap én vernieuwing. Daarom zoeken we mensen die snappen waar we vandaan komen, maar ook durven kijken waar we naartoe kunnen.